Alleen als lichaam en geest gezond en veilig zijn, kunnen leerlingen zich optimaal ontwikkelen. Daarom besteden we volop aandacht aan een gezonde leefstijl, sport en beweging. We pakken pesten aan en zorgen, in de lessen én in ons beleid, voor een veilig schoolklimaat waarin iedereen zich gezien en gehoord voelt.
De keuzes die we maken worden mede bepaald door de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (DO’s), die in 2015 door 193 wereldleiders zijn benoemd. Ze moeten de wereld tot een betere plek maken in 2030. Je ziet de DO’s op allerlei manieren in onze organisatie terug: in wie we zijn, in ons beleid én in het onderwijs dat we elke dag geven.
Onze scholen werken nauw samen met andere organisaties met wie we de zorg voor onze leerlingen delen. Bijvoorbeeld organisaties voor tussen- en buitenschoolse opvang, kunstonderwijs, jeugdzorg, logopedisten of fysiotherapeuten. Kijk voor meer informatie bij de verschillende scholen.
Via de medezeggenschaps- en leerlingenraden oefenen leerlingen, medewerkers en ouders invloed uit op het beleid van hun school. Ook is er een gezamenlijke medezeggenschapsraad (GMR), die meedenkt over het beleid van MosaLira.
IPC (International Primary Curriculum) gaat uit van de overtuiging dat kinderen het beste leren door boeiende, actieve en zinvolle lessen. Binnen IPC werken we met overkoepelende thema’s waarin alle zaak- en creatieve vakken met elkaar verbonden zijn. Bijvoorbeeld het thema ‘Chocolade’. Bij het vak kunst ontwerpen leerlingen een verpakking. Bij geschiedenis wordt chocolade in een historisch perspectief gezet en leggen we de verbanden met het heden. Bij het vak natuur staat voedsel als brandstof centraal en bij aardrijkskunde worden leerlingen uitgenodigd om te onderzoeken waar op aarde cacaobomen groeien.
Eco-School is het keurmerk om leerlingen te stimuleren tot duurzaam denken en doen. Leerlingen staan aan het roer van de duurzame veranderingen binnen de school. Samen met enkele volwassenen zijn zij het Eco-team. Ze stellen doelen en werken aan acties om het gedrag van mensen, het curriculum én de schoolomgeving te verduurzamen. Wereldwijd doen er meer dan 19 miljoen leerlingen in 68 landen mee.
Voorzitter:
Dhr. Maurice Lambriex
Vice voorzitter:
Mevr. Stephanie Dols
Ambtelijk Secretaris:
Mevr. Noor Peerbooms
Ouderleden:
Mevr. Anne Don
Mevr. Zahra Fahimi
Mevr. Kiki van Gangelt
Dhr. Ivo George
Dhr. Maurice Lambriex
Mevr. Barbara Stoelhorst
Personeelsleden:
Dhr. Roy Bleeser
Mevr. Stephanie Dols
Dhr. Tom Habets
Mevr. Christianne IJntema
Dhr. Lou Lahaye
Mevr. Lisa Reinders
Contactgegevens: gmr@mosalira.nl
Voorzitter: Thijs van der Hagen
Leden: Harm Wiertz, Thieu Kikken, Daria Severina, Marieke Kraak.
Orthopedagogen
Een specialist in ontwikkeling en opvoeding. Een orthopedagoog adviseert over ‘normale’ opvoedingssituaties, maar wordt ook ingeschakeld als de ontwikkeling of opvoeding anders of zelfs problematisch verloopt. Bijvoorbeeld als gevolg van een ontwikkelingsstoornis. Of door problemen thuis en/of op school.
Ambulante medewerkers
Onze ambulante medewerkers (BPO-ers, begeleiders passend onderwijs) hebben geen vaste werkplek, maar worden op alle scholen van MosaLira ingezet. Net waar ze nodig zijn. Daarnaast worden in het reguliere voortgezet onderwijs ambulante medewerkers vanuit het Dienstencentrum gedetacheerd naar het samenwerkingsverband Maastricht en Heuvelland VO.
Het jonge kind
Kleuters, dus kinderen in de leeftijd van 4 tot 6 jaar (groep 1 en 2)
Dyslexie
Kinderen met dyslexie hebben meer moeite met lezen, spellen en schrijven dan past bij hun leeftijd en onderwijsniveau. Hun hersenen husselen de letters als het ware door elkaar. Nauw verwant aan dyslexie is dyscalculie. Dan hebben kinderen moeite met cijfers en getallen.
Hoogbegaafdheid
Een combinatie van eigenschappen zoals een hoge intelligentie, zelfstandig en creatief. Kinderen met hoogbegaafdheid maken grote denkstappen en hebben een apart gevoel voor humor. Vaak merk je pas dat kinderen hoogbegaafd zijn, als hun capaciteiten worden aangesproken. Of als ze probleemgedrag vertonen.
Maatwerkexpertise
Deskundigheid op maat, precies aangepast aan wat een kind, leerkracht of team nodig heeft.
NT2
Het vak ‘Nederlands als tweede taal’. Het vak wordt gegeven aan kinderen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands.
Systeem
Alles wat een rol speelt op school: van de kennis van leerkrachten tot de inrichting van de klas.
Autismespectrumstoornis
Ook wel ASS genoemd. Een stoornis waardoor informatie in de hersenen op een andere manier wordt verwerkt. Kinderen met ASS hebben moeite met communiceren en sociale contacten. Ze weten bijvoorbeeld niet goed wanneer iemand boos of blij is. Ze voelen zich het fijnst in een rustige en voorspelbare omgeving.
ADHD
ADHD staat voor ‘Attention Deficit Hyperactivity Disorder’. Kinderen met ADHD vinden het zo moeilijk om stil te zitten en op te letten, dat ze daar veel last van hebben. Bijvoorbeeld in het contact met andere kinderen. Ze zijn vaak heel spontaan en zorgzaam.
Pedagogisch klassenmanagement
Alles wat een leerkracht doet om ervoor te zorgen dat kinderen goed kunnen leren en werken in de klas. Zoals de regels die je met elkaar afspreekt, de inrichting van de klas, de manier van werken, en nog veel meer.
Speciaal (basis)onderwijs
Het speciaal basisonderwijs is er voor kinderen die zich door leer-, gedrags- of opvoedingsproblemen in het regulier onderwijs niet optimaal ontwikkelen. Na groep 8 stromen ze zoveel mogelijk door naar het regulier voortgezet onderwijs.
Het speciaal onderwijs is er voor kinderen met een lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke handicap, en voor leerlingen met (ernstige) gedragsproblemen en/of psychiatrische problemen. De leerlingen stromen bijna altijd door naar het speciaal voortgezet onderwijs.