Op de afbeelding van het speelveld zie je rechtsonder 10 onderwijskundige thema’s. Per thema zet het MT een blokje in het speelveld.
Bij ieder onderwijskundig thema bespreekt het MT in hoeverre de toerusting van het team aansluit op de onderwijsbehoefte van de leerlingen. In deze sessie van KC Manjefiek gaat dat soepel, het MT heeft scherp op het vizier hoe de toerusting van het team aansluit op de behoefte van de kinderen.
“Wat een mooi overzicht!”
Wanneer na ongeveer drie kwartier het hele speelveld is gevuld, zegt Yvonne Stegen, directeur KC Manjefiek: “Wat een mooi overzicht!” Marika: “Ja, mooi hè? Tijdens de speelveldsessie stap je in een helikopter: je zoomt uit en kijkt naar hoe het in het grotere geheel gaat. Daardoor verzand je niet in details over iedere leerling. Vanuit de uitkomst van het speelveld kun je gerichte stappen gaan zetten op meer gedetailleerd niveau.” Yvonne: “We zoomen vaak al gauw in op wat beter kan. Het is dus goed om stil te staan en te zien dat het eigenlijk al heel goed gaat. We hebben afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de context. Denk aan de instapklas en verschillende voorzieningen die iets extra’s bieden op het gebied van zorg. Het is mooi om nu te zien dat dit zijn vruchten afwerpt Het is een zoektocht om contextgericht te werken als je graag alle individuele kinderen vooruit wil helpen. Zeker als je heel gericht kijkt naar wat elk kind nodig heeft en gewend bent om ook door die medische bril te kijken. Maar dat is niet meer waar het over gaat. Het geven van een hele goede én goed voorbereide les is het beste wat je kinderen kunt bieden. De intern begeleider kijkt mee en spart over de aanpak van de leerkracht. De kracht zit ook in samen met collega’s voorbereiden en leerlijnen kennen.”
Veilige setting is een must
Marika geeft wel aan dat er één belangrijke voorwaarde is om het Speelveld Populatie in beweging in te vullen: “Er moet altijd een veilige setting zijn. Of je het nu met MT doet of met het team. Iedereen moet zich veilig voelen om te delen en samen te kijken naar het grotere geheel.” Een andere situatie om het Speelveld Populatie in beweging in te zetten is op clusterniveau. “Op die manier krijgen scholen inzicht in wat er bij de ander gebeurt. Zo kunnen ze van elkaar leren en samen optrekken,” aldus Marika.
Meer weten?
Ben je benieuwd naar Speelveld Populatie in beweging of wil je meer weten over deze aanpak? Mail dan naar Marika de Bruijn, senior onderwijsadviseur m.debruijn@mosalira.nl.
Tekst en beeld: Bregje Boer